Pokochaj swoją wątrobę

 

TEST WĄTROBOWY 

  1. Czy masz nadwagę?
  2. Czy bez powodzenia próbujesz schudnąć?
  3. Czy miewasz wzdęcia?
  4. Czy źle trawisz?
  5. Czy często bywasz zmęczony?
  6. Czy miewasz bóle głowy?
  7. Czy często miewasz zły nastrój?
  8. Czy często miewasz nieświeży oddech i obłożony język?
  9. Czy cierpisz z powodu zespołu drażliwego jelita?
  10. Czy masz spowolnioną przemianę materii?
  11. Czy twój układ odpornościowy funkcjonuje nieprawidłowo?
  12. Czy bywa ci za gorąco i oblewasz się potem?
  13. Czy twój poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi jest za wysoki?
  14. Czy cierpisz z powodu dolegliwości pęcherzyka żółciowego?
  15. Czy cierpisz z powodu stłuszczenia wątroby?
  16. Czy masz alergię?
  17. Czy masz problemy z ciśnieniem?
  18. Czy masz duży apetyt na słodycze?
  19. Czy twój organizm źle toleruje alkohol?
  20. Czy pijesz napoje alkoholowe?
  21. Czy masz ciemne koła pod oczami?
  22. Czy masz skłonność do zatorów tętnic i żylaków?
  23. Czy masz skłonność do depresji i wahania nastrojów?
  24. Czy często się złościsz, czujesz rozdrażnienie i niecierpliwość?
  25. Czy krew menstruacyjna jest ciemna, gęsta, z tendencją do skrzepów?
  26. Czy masz skłonność do upławów, torbieli i mięśniaków?
  27. Czy masz problem z pamięcią i koncentracją?
  28. Czy masz suchą, pękającą, swędząca skórę?
  29. Czy regularnie budzisz się w nocy między godziną 1-3?
  30. Czy czujesz spadek energii w ciągu dnia zwłaszcza między 11-15?
  31. Czy masz kłopoty z zaśnięciem i bezsenność w nocy lub nad ranem?
  32. Czy masz problem ze wzrokiem, oczami (alergia, swędzenie, łzawienie)?
  33. Czy masz problemy z kręgosłupem?
  34. Czy cierpisz na anemię (masz złą morfologię krwi)?
  35. Czy masz niską odporność?
  36. Czy bolą cię mięśnie i stawy?
  37. Czy masz drętwienie i mrowienie kończyn?
  38. Czy zarywasz noce?
  39. Czy rano wstajesz bardziej zmęczony niż wypoczęty?

                Jeżeli odpowiesz twierdząco na kilka powyższych pytań, oznacza to, że Twoja wątroba potrzebuje pomocy! Skorzystaj z kuracji oczyszczającej (szczególnie w okresie wiosennym i w każdej jednostce chorobowej) i regenerującej ten ważny narząd. Pij 1,5-2 l wody z dodatkiem świeżo wyciśniętego soku z cytryny dziennie, a w okresie letnim nawet do 3 litrów, bo to ułatwi odtruwanie (detoksykację) organizmu.

                Pamiętaj! Regeneracja wątroby dobrymi suplementami (preparatami ziołowo-witaminowo-mineralnymi) trwa od 1 roku do 2 lat!!!

POKOCHAJ SWOJĄ WĄTROBĘ

                Wątroba to najbardziej pracowity narząd organizmu, ale jednocześnie najbardziej cierpliwy. Metodami laboratoryjnymi (tzw. próby wątrobowe) jej uszkodzenie można wykryć dopiero wówczas, gdy obejmuje co najmniej 70 proc. miąższu, ale nawet wtedy spełnia swoje liczne zadania, choć nieudolnie, osłabiając cały organizm.

Wątroba wytwarza mnóstwo enzymów niezbędnych dla procesu trawienia i przyswajania składników odżywczych. Identyfikuje i unieszkodliwia wszelkiego rodzaju trucizny dostające się do organizmu, odgrywa główną rolę w procesie trawienia, wytwarza część podstawowych składników krwi, w tym albuminy, odpowiadające za wyminę wody pomiędzy krwią a tkankami oraz globuliny, współuczestniczące, wraz z żelazem, w procesie utlenowania organizmu. W tym niezwykłym laboratorium chemicznym powstaje żółć, niezbędna do trawienia tłuszczów oraz transportujący je cholesterol. Od sprawności wątroby zależy też:

  • Nasza odporność
  • Prawidłowy poziom krzepnięcia krwi
  • Prawidłowe parametry krwi (morfologia)
  • Zdrowe i sprawne stawy (naoliwienie), kręgosłup i mięśnie
  • Dobry wzrok (kiedy zaczyna słabnąć należy najpierw pomyśleć o oczyszczaniu i zregenerowaniu wątroby, a nie o okularach!)
  • Dobra praca mózgu (koncentracja i pamięć, brak bólów głowy)
  • Zdrowy, głęboki sen (nie budzimy się ok. 1-3 w nocy i nie usypiamy ok. 13-15 w dzień)
  • Odpowiedni poziom energii
  • Prawidłowe ciśnienie krwi
  • Zrównoważone emocje
  • Zdrowa, odpowiednio nawilżona skóra

Tradycyjna medycyna chińska podkreśla związek wątroby z emocjami. Uważa, że odpowiada ona za stabilność emocjonalną człowieka. Działa to zresztą na zasadzie sprzężenia zwrotnego – osoby z uszkodzoną wątrobą łatwo wpadają w gniew, stale coś je denerwuje i złości. Gdy zmieniamy dietę na mniej tłustą, ograniczając picie alkoholu, palenie papierosów i zażywanie leków (szczególnie przeciwbólowych, przeciwzapalnych,  sterydowych, hormonalnych i antybiotyków) uszkadzających wątrobę, nie tylko poprawi się stan tego ważnego narządu, ale i polepszy trudny dotąd charakter.

Skutecznie można działać również w kierunku odwrotnym. Wyciszając emocje, uwalniając złość, wściekłość i gniew (esencje Bacha, zabiegi energetyczne, relaksacja, medytacja, terapia czaszkowo-krzyżowa) poprawiamy stan wątroby. Wątroba uwielbia ruch – spacery, gimnastykę, pływanie, pracę na działce, jogę. Choroby stawów są przykrym efektem nadmiernie zanieczyszczonej wątroby. Gdy staje się niemal całkowicie niezdolna do filtrowania i magazynowania toksyn, te zaczynają się odkładać w dużych stawach (staw biodrowy, kolanowy, barkowy) i mięśniach. Zaczyna się proces zapalny, a w konsekwencji silne bóle.

Nadwaga jest objawem źle funkcjonującej wątroby i nie wynika wyłącznie z nadmiaru kalorii dostarczanych w pokarmach. Ludziom otyłym zaleca się różne diety które nie mają często nic wspólnego z oczyszczaniem i regeneracją. Są zazwyczaj dietami eliminacyjnymi doprowadzającymi w konsekwencji do groźnych niedoborów witamin i minerałów, czego dowodem jest efekt jo-jo. Nadwaga wynika bardzo często z nierozpoznanej grzybicy (kandydozy) jelit i obecności pasożytów. Organizm w tym przypadku domaga się wyraźnie cukru i słodyczy. A każda porcja cukru osłabia pracę wątroby, trzustki, śledziony i jelit, spowalnia się i zaburza cała przemiana materii. Nadwaga to również problem emocjonalny!

 

TALERZ WĄTROBIE MIŁY

Naczelna zasada żywienia – śniadanie z ciepłą owsianką na wodzie (bez mleka!) rozgrzewającą cały przewód pokarmowy (bardzo ważne jesienią i zimą), chlebem razowym (błonnik – miotła dla jelit!) i sałatką warzywną, mniej obfity obiad (koniecznie z zupą!) i skromna kolacja, nie później niż o godz. 19.00. Po kolacji spacer, bo wątroba kocha ruch.

Warzywa: spore ilości różnorodnych warzyw, najlepiej zielonych liściastych, buraków (błonnik i żelazo), marchwi, algi morskie (np. spirulinę) zawierające cenne minerały i witaminy z grupy B. Do potraw i surówek nie żałujemy czosnku i cebuli – naturalnych antybiotyków wzmacniających odporność organizmu. W sezonie zimowym należy zjadać do surówek i potraw gotowanych 2-4 ząbki tego wspaniałego warzywa. Polecam też kiełki, rzeżuchę i szczypior własnoręcznie wyhodowane na parapecie okiennym, szczególnie wiosną.

Mięso: przede wszystkim mało tłuste – wołowina, cielęcina, indyk, pierś z kurczaka nie częściej niż 3x w tygodniu, ryby kilka razy w tygodniu (makrelę - doskonałe źródło kwasów Omega-3). Gdy masz problemy z trawieniem, zmiel w równych częściach majeranek, tymianek i kminek i zażywaj do każdego posiłku pół płaskiej łyżeczki, popijając małą ilością ciepłej wody.

Napoje: przede wszystkim dobra , źródlana, niskozmineralizowana woda z dodatkiem świeżo wyciskanego soku z cytryny (1,5 l. dziennie, w lecie 2 l.), świeżo odwirowany sok z marchwi z dodatkiem jabłka i buraka, herbaty: zielona, czerwona, rooibos, Yerba mate, herbaty ziołowe: pokrzywa, melisa, mięta, naturalny sok z kiszonych ogórków i kapusty.

W zimie wzmacniamy wątrobę duszonymi jabłkami (2-3 jabłka podlać woda i rozgotować w rondelku) zjadanymi po kolacji, jako ostatni posiłek z dodatkiem rozgrzewającego cynamonu i miodu.

A CO SZKODZI WĄTROBIE?

Alkohol, papierosy, leki, kawa, cukier i słodycze, słodkie jogurty i serki homogenizowane, mleko, chipsy, chrupki smakowe, coca-cola, fast foody (czyli tzw. "śmieciowe jedzenie"), potrawy z mikrofali, dania z proszku, tłuste, smażone mięso, barwniki i konserwanty, złość, wściekłość i zarywanie nocy.

Wątroba regeneruje się i najsprawniej działa, gdy leżymy. W nocy wytwarza m. in. enzymy. Optymalny czas na zasypianie to godzina 22-23. Jeżeli możesz sobie na to pozwolić, po obiedzie połóż się na wznak z nogami lekko podniesionymi na zwiniętym kocu i przyłóż do wątroby ciepły termofor (nie gorący!), szczególnie w godzinach tzw. minimum wątroby czyli między 13.00-15.00. Jeżeli w tych godzinach czujesz wyraźną senność, po obiedzie zasypiasz lub czujesz znużenie, a w nocy budzisz się między 1.00-3.00 to znak, że masz poważny problem ze swoją wątrobą!

Z licznych obserwacji moich pacjentów wynika, że kluczem do dobrej przemiany materii, osiągnięcia prawidłowej masy ciała i dobrego samopoczucia jest prawidłowo funkcjonująca wątroba, zdrowe jelita i zrównoważone emocje. Zła dieta, używki, leki, stres, brak ruchu i terapia hormonalna oddziałują szkodliwie na wątrobę i bardzo utrudniają oczyszczanie i regenerację tego narządu!

 

 

© 2008 by Dorota Ochman

designed by MarGraf